Monday, December 28, 2009

angin lalu~

Aku selalu igt yg senang nk syg org. Tp aku silap.

Bukan mudah sbnrnya.

Bila org yg kite syg tnggalkan kte cmtue je.

Bukan mudah kte nk lalui.

Bnda yg sme berlaku pd aku.

Langit yg selalu dianggap cerah,rupanya hnya seketika.

Dan akhirnya mendung berlabuh dan hujan juga seakan tdk mahu berhenti.

Aku rse dunia aku gelap.

Sblum nie ade org yg akan aku rindu wajahnya.

Ade org yg aku rindu senyumannya.

Tp bila die pegy begitu saja? Dugaannya maha besar!

Siyesly. Aku tak penah rase truk sebegini.

Bgn pagi dgn muke yg teruk.

Dan bygkan bgaimana hari2 aku utk hr yg akan dtg?

Hidup dgn kenangan yg lalu cukup susah utk ditafsirkan.

Bayangannya ada di mana2. Kenangan bersamanya terlalu menggamit.

Lalu,bagaimanakah utk aku melalui hari2 tersebut?

Bukan aku tak cuba. Aku cuba. Namun,aku tak berdaya. Aku tak kuat.

Sgt teruk bila kte merasa lapar tp tdk mampu utk menelan hatta sebiji nasi.

Itu yg aku alami. Aku langsung tak mampu lenyapkan dirinya dlm hdup ku.

3 hari pertama merupakan hr yg sgt sukar utk dilalui.

Bayangkan mlm anda berlalu dgn kenyataan yg sgt menyayat hati.

Tika mata tak mampu lelap dan diri hnya mampu mengharap.

Dan bila mata sudah berdaya dipejam. Hadir pula di alam mimpi.

Sngguh. Ini sgt menyeksakan.

Sgt menyedihkan bila kite terlalu mengharapkan kehadirannya semula dlm hdup kita.

Dan bila kita buka mata. Ini sume hanyalah mimpi ngeri.

Namun. Ini bukan mimpi syg. Ini kenyataan!

Kenyataan yg aku tak iniginkan wlwpun hnya dlm mimpi.

Apa lgik yg harus dibuat jika sume impian yg terlakar terbang begitu saja.

Kadang2 aku terfikir. Salah aku ke mempertaruhkan sume hati ini pdnya?

Mungkin. Aku salah. Tp salahkah klw mmg aku cinta separuh mati padanya?

Mmg itu yg diperlukan tika bercinta. Kan?

Dan tika ini. Yg tnggal hnyalah debu2 kecewa yg bersawang di jiwa.

Menangis. Ya,aku lelaki. Dan tak bisakah jiwa ini utk menangis?

Aku juga manusia. Punya hati dan perasaan.

Siapa kisah klw aku mahu menangis?

Jika aku tahu seteruk ini hakikat bercinta. Akan bercintakah aku?

Sungguh. Ini kelemahan aku.

Klw aku syg seseorang. Aku akn beri kesemuanya.

Dan klw aku kecewa. Aku juga akan kehilangan kesemuanya!

Kadang2 aku bodoh. Aku merayu. Meminta. Memujuk.

Namun. Balasannya? Kosong.

Aku sering tertnya2. Sygkah die pd aku?

Aku sering tertnya2. Takkan pe yg penah berlaku antara kami.

Sikit pun tak meninggalkan kesan?

mungkin tidak.

mungkin juga ya.

lalu.

aku terfikir.

smpai bila mahu mengharap?

sesuatu yg tak pasti kdg2 leh wat jiwa susah utk mengerti sebuah hakikat.

aku sering berkata.

"dia akan kembali"

tp betulkah?

hanya hati yg berharap.

how can i change people..

how can i change people's feelings...

kan?

tp.

kdg2 kita tak tau ape sume di sebalik yg terjadi.

mungkin ada kenikmatan?

mungkin ada sesuatu yg lebih baik menanti.

lalu. lewat aidiladha yg lalu.

aku ptuskan.

aku pilih kehidupan aku.

aku syg hidup aku.

dan aku jugak syg dia.

tp.

tp dia xsyg aku.

dan aku harus terima hakikat ini.

dan kaki ini seakan tdk mahu berhenti lagik.

org bertanya. "ke mana kau nk bwk hati kau lari?"

dan aku ckp.

"mana kau tau sama ada aku lari meninggalkan sesuatu atau aku lari mengejar sesuatu?"

lari lah kemana pun. dan kita ttp tau apa ada di dlm hati.

kdg2 pelarian ini membuatkan kita menemui sesuatu.

sesuatu yg mmg tdk disangka-sangka.

ape yg aku temui?

susah nk dikatakan dgn kata2.

cuma apa yg dpt dirungkaikan di sini.

"manusia boleh berubah dgn sekelip mata"

dulu. aku selalu dgr ayat nie.

org selalu ckp yg perasaan kita cpt leh berubah.

klw dlu kita cinta separuh mati kt seseorang.

xmustahil hari ini atau esok kita leh membenci dia.

mcm yg aku alami. tiba2 dia berubah hati~

dan hari ini.

aku faham.

yg.

manusia. memang..

boleh berubah dgn sekelip mata.

kan?

begiti jugak aku.

dan hari ini.

hidup baru perlu dimulakan.

sem baru dh start.

tahun baru hampir pasti dtg.

dan ~umur~ baru akan menjengah sedikit masa lagi.

dan.

aku rase. ini kesempatan terbaik utk aku mulakan.

**semuanya!

dan kpd angin lalu.

kdg2 kita susah nk terima kenyataan yg sgt menyakitkan.

tp itulah hakikatnya.

wlwpun sakit,itu jugak adalah ubatnya.

pengalaman ini bukan sedikit.

cukup menguatkan sekeping hati ini yg entah ke mana terbang.

bila seseorang itu sudah tdk ada di depan mata,ketika itulah kita merasakan bahawa dia amat istimewa.

dan sesungguhnya,kemaafan itu adalah dendam yg terindah!

extra1: jgn melukakan hati yg mencintai. dan jgn dicintai hati yg melukakan.

2 comments:

aNiSa hANg tUaH said...

menarik
aku suka
"kemaafan dendam yg terindah*

feelinblue said...

yer.

sebelum tido,beri kemaafan pd sume org yg melukai kita.

**wlwpun sengaja atau tidak.