Saturday, May 8, 2010

ikan ade hati mcm kita?

aku tertarik dgn satu ayat yg aku jumpe kat dlm facebook sorang kwn aku neh.
aku terus copy (mintak kebenaran ok?) n paste kat sini.
hurm,saje nk kongsi.

jika kamu memancing ikan..
setelah ikan itu terlekat di mata kail..
hendaklah kamu mengambil ikan itu..
jangan sesekali kamu lepaskan ia semula..
ke dalam air begitu saja..
kerana ia akan sakit oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan menderita selagi ia masih hidup...

begitulah juga setelah kamu memberi banyak pengharapan kepada seseorg..
setelah ia mula menyayangimu hendaklah kamu menjaga hatinya..
jangan sesekali kamu meninggalkannya begitu saja..
kerana ia akan terluka oleh kenangan bersamamu dan mungkin tidak dapat melupakan segalanya selagi ia mengingatimu..

extra 1 : tetibe mood sepi.

12 comments:

GhOsToNe said...

betoi2!!!
jgn maen kan n mmberi harapan pada owg alen!

sI tEDI said...

hargai dia sementara dia ada!

embun d tengah malam said...

good..bagus sekali perumpamaan itu

aNiSa hANg tUaH said...

dan
aku suka perumpaan ini

i miss u adikk

HonEyBuNNy said...

ohhh...sedeynya...hargailah si dia selagi dia menyayangi diri kita...

alvin takda rumah harga 8juta.... said...

maknanya..
kita kena tinggalkan dia masa dia tido lena..

Anonymous said...

semoga membiru kembali tanpa si mata bercahaya. laku noh ang skang!~

feelinblue said...

anon.
i like ur words.

thanks.
sedang dlm perjalanan utk kembali membiru.

laku ke tak 2 bukan persoalannya.
2 sume godaan dunia.
maybe market tgh tnggi kot. haha

doakan feelinblue bahagia.
spt selalu feelinblue doakan light eyes sentiasa bahagia.

Afzainizam said...

Salam Dari kami
http://firestartingautomobil.blogspot.com
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

eeeemmmm boleh pakai gak ye... yup kalau kita jadi ikan memang le menyakitkan.... koyak mulut kena mata kail tu...Tapi kalau manusia luka dalam hati takkan mudah sembuh.... dan ianya tercalit parut yang akan menjadi ingatan kekal sepanjang hayat....

bila difikirkan seorang pemancing itu amat sabar membiarkan umpan dimakan ikan.... bila dah dapat disentap supaya tak lepas dari mata kail nasib lah kalau tak terlepas.... namun bila dah naikkan ikan ikan mula lemas takut plak mati kita lepaskannya dengan rela hati..... kesian ikan tu dah termakan ikan koyak mulut.... dilepaskan plak alangkah menyakitkan ....

Afzainizam said...

Salam ziarah salam kunjungan pada kamu…. Salam dari kejauhan
Salam dari kami
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

aku mnat memancing tapi tak penah plak aku nak lepaskan wahhhh penat-penat aku tangkap nak lepaskan plak... balik aku goreng... biar orang kata aku zalim namun dah rezeki depan mata... baham aje lah...

tapi kalau mancing awek tu kangkadang kesian gak terlalu beri harapan.... ohhh aku tak mau kecewa dan aku tak mau dikecewakan....

Kyuubi_85 said...

setuju dgn ko fb. takan nak lepaskan ikan tu pas dia sakit kan? kalau ya pun sembuhkan luka2 tu baru simpan balik kat air :D

anyway, ko kena tag kat sini :D

http://kyuubi85.blogspot.com/2010/05/rehat-sambil-jawab-tag.html

kalau ada masa buatla :D

Afzainizam said...

Keluk kemudi tidak dilupa,
Baru seimbang pelayaran kita;
Para Guru amat berjasa,
Bakti Guru disanjung mulia.
~~~@@@~~~
Selamat Menyambut Hari Guru
”Guru itu bukan lagi lilin yang menyuluh sedang diri sendiri dibiar terbunuh”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

ikan oh ikan kenape enkau timbul
macam mana aku tak timbul aku dah makan umpan